چگونه از بروز زخم در دیابتی ها جلوگیری کنیم؟

1- هر روز پاهای خود را بررسی کنید.
اگر هر گونه تاول، پینه، قرمزی و یا خراش در پای خود مشاهده کردید، فورا آن را درمان کنید. بیماران دیابتی از پوشیدن صندل، کفش جلوباز، کفش تنگ و کفش پاشنه بلند باید خودداری کنند.

2- به پوست خود توجه داشته باشید.

3- پاهای خود را نرم نگه دارید.
به پاهای خود کرم مرطوب کننده بمالید تا نرم بمانند. ولی بین انگشتان پای خود را کرم نمالید، زیرا مرطوب بودن بین انگشتان پا باعث بروز عفونت قارچی پا می شود.

4- جوراب مناسبی بپوشید.
جوراب نخی بپوشید تا عرق پاها را بگیرد. جوراب نایلونی یا پلاستیکی نپوشید. همچنین دقت کنید جوراب شما درز نداشته باشد تا به پا فشار بیاورید.

*. هرگز پاهای سردتان را مستقیما” جلوی بخاری و وسایل گرم کننده قرار ندهید ( این حس سرما ناشی از نوروپاتی یا ایسکمی است و نه سرمای هوا ). بهترین اقدام برای گرم شدن پاهایتان پوشیدن جوراب گرم است.

*. همواره کفش خود را فقط با یک جفت جوراب به پا کنید. از پوشیدن بیش از یک جفت جوراب اجتناب کنید. این کار می تواند باعث ایجاد تاول در پای شما بشود

5- کفش مناسب بپوشید.
پوشیدن کفش مناسب و اندازه پا از بروز تاول در پاها جلوگیری می کند. پوشیدن کفش جلوبسته از زخم شدن و جراحت انگشتان پا جلوگیری می کند.

* حتی در داخل خانه هم صندل جلو بسته بپوشید، ولی هر چند مدت یک بار پاهای خود را از صندل در آورید تا هوا بخورند و عرق نکنند. از پوشیدن کفش‌های جلوباز، صندل، دمپایی و کفش‌های راحتی دارای تسمه‌های بین انگشتی خودداری کنید.

* جهت خرید کفش نو عصرها اقدام کنید. به یاد داشته باشید پاهای شما درساعات بعدازظهر کمی متورم میشوند بطوریکه احتمال دارد کفشی را که صبح خریده اید، در ساعات عصر کمی تنگ بنظر برسد.

*. موقع خرید کفش جدید حتما” هر دو پا را در حالت ایستاده امتحان کنید.

*. از آویزان کردن پاها به مدت طولانی پرهیز کنید. مثلا”حین سوار شدن به اتومبیل، هواپیما، قطار و … سعی کنید درهر ساعت بمدت 10 دقیقه قدم بزنید و یا با حرکات انقباضی، عضلات ساق هایتان را حرکت دهید.

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this